Where is corporal hair in the religious painting of spanish baroque? April-May 2013

on està el pèl en la pintura religiosa del barroc espanyol? / where is corporal hair in the religious painting of spanish baroque?

Quantes vegades he entrat en una església o a un museu a qualsevol part de Espanya i he contemplat les imatges esfereïdores de cristos i sants sangonejant. Quadres en forts contrastos entre el fons i la figura que brilla en la obscuritat de les capelles, en prou feina il·luminades. El Tenebrisme per tenir al creient copsat per el dolor del sacrifici dels màrtirs. Però si observes atentament les figures veus que són de una bellesa extranya, els models estan tots perfectament musculats i depilats, inclòs quan es representa un home vell.
El pèl és símbol de maduresa sexual, la falta d'ell és la negació de tota sexualitat. Però causava realment aquest efecte, o tot lo contrari, acabaven sent representacions de la bellesa eròtica?
 L'església católica, en espacial l’espanyola, sembla que negues la sexualitat de crist, la de deu i també la de la verge, en canvi sempre la han mostrat a través de   representacions belles, sobretot durant el Barroc al segle XVII. A Espanya va ser un estil tardà, per darrera de Itàlia i França, ja que es resistia a la representació d'aquest erotisme místic, però finalment quan va sorgir va arrelar tant profundament que ara no hi ha església o professó de setmana santa que no tingui un quadre o una escultura barroca, ja sigui autèntica o de imitació.
How often I have entered a church or museum anywhere in Spain and I have contemplated the frightening images of bleeding christs and saints. Paintings with strong contrast between the background and the figure,  that shine bodies in the darkness of the scarcely lit chapels. With  Tenebrism the believer is trapped by the pain of the martyrs sacrifice. But if you look closely you see that the figures are of strange beauty, the models are all perfectly muscled and without body hair, even when it represents an old man.
Corporal hair is a symbol of sexual maturity, the absence of this is the negation of sexuality. But actually they cause this effect, or the opposite, these end up being used as representation of erotic beauty. The catholic church seems to deny the sexuality of christ, of god and also that of the virgin, however this has been shown through its representations, especially during the Baroque in the seventeenth century.
In Spain it came as a late style, behind Italy and  France because it had resisted this representation of mystical eroticism, but when it finally came it stayed so deeply rooted  and now there is no church or easter procession they have not a baroque picture or sculpture, whether genuine or imitation.






 
 
















links:
La sensualitat en el Barroco espanyol  / The sensuality in the spanish Baroque

otros estudios acerca el barroco / further studies of the baroque


Relació d'obras/List of artworks


Diego Velázquez
Crist


Diego Velázquez
Crist després de la flagelació


Francisco Ribalta
Abraçada de Sant Francesc


Francisco Ribalta
Crist al sepulcre


Francisco Ribalta
Crist abraça a Sant Bernad


Escuela Toledana
siglo XVI


Valdes Real
Sant Pere i Sant Climent


Francisco de Zurbarán
Crist


Francisco de Zurbarán
Aparició de Sant Pere a Sant Pere Nolasco


Alonso Cano
Crist  crucificat


Antoni de Pereda i Salgado
Crist


Antoni de Pereda i Salgado
Sant Jeronimo


José de Ribera
El calvario


Juan Carreño
Sant Sebastià


Luís Tristán
Martiri de Sant Llorenç


Bartolome Estevan Murillo
Caritat romana


Bartolome Estevan Murillo
Crist


José Ribera
Sant Sebastià