on està el pèl en la pintura religiosa del barroc espanyol? / where is corporal hair in the religious painting of spanish baroque?
Quantes vegades he entrat en una església o a un museu a qualsevol part de Espanya i he contemplat les imatges esfereïdores de cristos i sants sangonejant. Quadres en forts contrastos entre el fons i la figura que brilla en la obscuritat de les capelles, en prou feina il·luminades. El Tenebrisme per tenir al creient copsat per el dolor del sacrifici dels màrtirs. Però si observes atentament les figures veus que són de una bellesa extranya, els models estan tots perfectament musculats i depilats, inclòs quan es representa un home vell.
El pèl és símbol de maduresa sexual, la falta d'ell és la negació de tota sexualitat. Però causava realment aquest efecte, o tot lo contrari, acabaven sent representacions de la bellesa eròtica?
L'església católica, en espacial l’espanyola, sembla que negues la sexualitat de crist, la de deu i també la de la verge, en canvi sempre la han mostrat a través de representacions belles, sobretot durant el Barroc al segle XVII. A Espanya va ser un estil tardà, per darrera de Itàlia i França, ja que es resistia a la representació d'aquest erotisme místic, però finalment quan va sorgir va arrelar tant profundament que ara no hi ha església o professó de setmana santa que no tingui un quadre o una escultura barroca, ja sigui autèntica o de imitació.
|
How often I have entered a church or museum anywhere in Spain and I have contemplated the frightening images of bleeding christs and saints. Paintings with strong contrast between the background and the figure, that shine bodies in the darkness of the scarcely lit chapels. With Tenebrism the believer is trapped by the pain of the martyrs sacrifice. But if you look closely you see that the figures are of strange beauty, the models are all perfectly muscled and without body hair, even when it represents an old man.
Corporal hair is a symbol of sexual maturity, the absence of this is the negation of sexuality. But actually they cause this effect, or the opposite, these end up being used as representation of erotic beauty. The catholic church seems to deny the sexuality of christ, of god and also that of the virgin, however this has been shown through its representations, especially during the Baroque in the seventeenth century.
In Spain it came as a late style, behind Italy and France because it had resisted this representation of mystical eroticism, but when it finally came it stayed so deeply rooted and now there is no church or easter procession they have not a baroque picture or sculpture, whether genuine or imitation.
|
La sensualitat en el Barroco espanyol / The sensuality in the spanish Baroque
otros estudios acerca el barroco / further studies of the baroque
Diego Velázquez
Crist
Diego Velázquez
Crist després de la flagelació
Francisco Ribalta
Abraçada de Sant Francesc
Francisco Ribalta
Crist al sepulcre
Francisco Ribalta
Crist abraça a Sant Bernad
Escuela Toledana
siglo XVI
Valdes Real
Sant Pere i Sant Climent
Francisco de Zurbarán
Crist
Francisco de Zurbarán
Aparició de Sant Pere a Sant Pere Nolasco
Alonso Cano
Crist crucificat
Antoni de Pereda i Salgado
Crist
Antoni de Pereda i Salgado
Sant Jeronimo
José de Ribera
El calvario
Juan Carreño
Sant Sebastià
Luís Tristán
Martiri de Sant Llorenç
Bartolome Estevan Murillo
Caritat romana
Bartolome Estevan Murillo
Crist
José Ribera
Sant Sebastià